Botswana - Zimbabwe - Dél-Afrika 5. rész

2011/12/14. - írta: Valis&Co.

11. – 12. nap

Új kamion, új csapat és néhány új útitárs. Irány a Hwange Nemzeti Park. Itt egy privát lodge mellett sátrazunk a bozótban. Délután elmegyünk megnézni egy rezervátumot, ahol a legveszélyeztetettebb ragadozók egyikének, a painted dog-nak (festett vagy afrikai vadkutya) megmentésével foglalkoznak. Meglehetősen hosszúlábú, nagy fülű, kutyaszerű állatok, barna, sárga, fehér, fekete és vörös, összevissza foltos bundával.

Falkákban élnek, a kölyköket közösen nevelik és gondoskodnak a sebesült és beteg társaikról is. Itt is a domináns pár a főnök, és a monogám alfapáron kívül egyetlen falkatag sem párosodhat. Nagyon hatékonyan vadásznak, kifárasztáson alapuló stratégiával. A falka kilométereken keresztül képes üldözni a zsákmányt, akár 55 km/h sebességgel, ahogy az áldozat elfárad, jól megeszik.. Otthon aztán a kölyköknek, betegeknek felöklendezik a félig megemésztett táplálékot.

Este aztán páratlan élményben van részünk.. Egy kis tó melletti leshelyről nézzük a sötétben az inni érkezett elefántcsordát. Vannak úgy 30-50 között, minden méret. Olyan közel jönnek, hogy nem férnek bele képbe (így aztán video készül róluk) és simán kiihatnák a poharamból a vodka-tonikot. Na ez az a pont, ahol az amúgy igen hangos kenguruk is néma csöndben vannak..csak az elefántokat és a tücsköket hallani. Később vezetők jönnek, hogy visszakísérjenek minket a pár száz méterre levő sátrakhoz, nem nagyon értjük, aztán csak annyit mondanak mindenki be a sátorba, no busibusi.. ja elindultak az oroszlánok vadászni...

Másnap egész napos vadles, közben hol esik az eső hol nem, de azért elég sok állattal, madárral találkozunk.

13. – 14. nap

Antelope Park, Gweru. Leg, leg, leg… A legszebb campsite, legkirályabb programok.. Mindenfélét lehet csinálni, lóháton zsiráfot, zebrát nézni, holdfényben elefántháton kirándulni, hajnalban gyalogos szafarira menni, kenuzni a folyón stb..És ugye ott vannak az oroszlánok, több mint 90-en. A Park lényege, hogy egy több lépcsős programon keresztül az ott született oroszlánokat alkalmassá tegyék, majd szabadon engedjék a vadonban. Vannak köztük, akik sohasem találkoznak emberrel, de vannak akiket kicsi koruktól emberekhez szoktatnak, ezek jelentik aztán a bevételt, amiből az első csoport nevelését finanszírozzák.  Úgyhogy én mentem mindenre, ami oroszlánokkal kapcsolatos. Sétáltam 6-8 hónapos oroszlán kölykökkel, nincs nyakörv, póráz stb, csak mentek együtt sétálni, a kb. 60 kg-os cicákkal :-) Ez a méret már elég lusta, még reggel sem pörögnek. Megnéztem, hogy esznek a nagyok (200-250 kg, heti 1x van kaja), vadászni tanulni vittünk nagyobbakat terepjáróval éjszaka, végignéztem a tenyésztő program különböző lépcsőit. Aztán sétáltattam még kisebb, 4 hónap körüli oroszlánokkal is.. Ez utóbbiak még nagyon játékosak és vicces, hogy úgy játszanak, másznak fára, birkóznak egymással, élesítik a körműket, mosdatják egymást, mint a házicicák :-)