Jemen-Omán-Egyiptom 2. rész

2007/12/31. - írta: Valis&Co.

2. rész - 31 Dec 2007

Haliho!

Most tudok internetezni, aztan nem tudom mikor... nem konnyu itt a modern kommunikacio, tegnap csak 8 ora kesessel jott meg az sms, neha 10 x megkapom ugyanazt...(papa ezert sokat emlegeti Spigiiiii-t) az internet is esetleges, es lassu, meg ezek az arab betuk..
Egyik varosbol a masikba rendorsegi engedely kell,10-15 fenymasolttal,mert minden ellenorzo ponton ott kell egyet hagyni. A lenyeg, sok pecsetes papir legyen. Elinteztuk a rendorsegi engedelyt a kovetkezo varosig, holnap mehetunk tovabb... Vege a "luxusutnak" nincs berelt terepjaro, ma mar helyi buszon nyomtuk, ami 405 os peugeot kombi 25 ev koruli es 8 utast visz, mi a hatso ulesen,de ott 4-en szokas ulni, megvettunk 3 helyet hogy ne uljon az olunkbe senki...szoval az aklimatizacio meg volt,most mar kemenyen nyomjuk. A benzin litere 60 Ft, es kb 100 Ft bol meg lehet vacsorazni (kis falafel 30 Ft/db), persze alkudni kell mint allat,csak vicces mert neha 20 Ft-on vitatkozunk :-) de a szanyonak elvei vannak...
Egyebkent a nepek kedvesek es segitokeszek,viszont minden varosban kb egy ember beszel angolul, es ido amig megtalalod..Szep helyeken jarunk, csak a szemet er terdig, persze ez muanyagot jelent meg konzerv dobozt mert ez az amivel az utcan legelo kecskek es tehenek nem tudnak mihez
kezdeni.
Mindenki katot rag,tele a pofaja,reggel dolgoznak egy kicsit, ebed, aztan mindenki betep...
Ezt tegnap irtam, es persze jo szlveszteri bulizast akartam kivanni, de a technikai malorok miatt ma kuldom, es itt mar nincs sok hatra az idei evbol (2 oraval van korabban) tehat BUEK mindenkinek es csokok!!!

Valis&Co

attila

Szoval ott hagytam abba, hogy megyunk a hegyeknek.
Egy kozeli haromfalus turaval kezdtunk, plusz egy uj soforrel es egyberelt autoval.
Kicsit arabos lett a kezdes: a terepjaro helyett egy taxi jott meg kesett meg ilyesmi.
Egy ora alatt meg is oldodot a kerdes es mar indulunk is.
A harom falu Thula, Shibam, Kokodam. Itt minden falu a hegyrecsucsra epul. Hegymaszoknak szar ugy lehet, hogy mikor felernek egy csucsra, legalabb ket gyerek mosolyog rajuk es azt uvolti :
Szura, szura (foto,foto)
Gyonyoru kornyek. Es vegre turaztunk is.Meg ettunk helyi cuccot amit egy agyagtalban hoznak ki meg, meg forr benne a cucc es takony szeru anyag van a tetejen. Ennek ellenere nagyon fincsi.
A kolkok itt alandoan petardaznak. Nagyon sok ujjnelkuli gyerek lesz itt par ev mulva.
Kokoban olyan sziklara epult, hogy soha nem tudtak elfoglalni. A torokoket kodobalassal vertek vissza. Ha ezt Dobo bacsi tudta volna epit egy rendes hegyet.
Aztan persze a 20.szazadban repulorol rendesen megszortak.

Masodik nap a hegyekben: Al-hajjar. A kornyezet tisztara mint Etiopia eszaki resze.
Mindenhol magas hegyek es a volgyekben teraszos foldmuveles.No is a kave es persze a helyi drog a kat.
De itt epitkezni is tudnak. Kobol szep 5 emeletes epuleteket huznak a hegytetokre. A csucsokon 20 hazbol allo telepusesek vannak. Az ot oras turank alatt 6-8 ilyen kis 100-150 fos falun mentunk
keresztul. Este itt is kaptunk petardazast amit AK gepfegyverekkel kisertek.
Az egyik mufti megjott a hadzs-rol (mekkai zarandoklat). Egy oriasi vacsora utan (mindenfele helyi zoldseges etel) belealudtunk a fegyverropogasba.

Reggel majdnem fagyott.
A nappal keltunk es haladtunk tovabb a vilag egyik legmelegebb varosaba. Ami muszlim egyetemi kozpont volt. Zabid A 5 oras ut alatt a taj tobszor teljesen kicserelodott elottunk. 2000-es hegyek-szurdokvolgyek palmakkal es bananfakkal - sik termoterulet palmaerdokkel - - szavanna es vegul homoksivatag - Meg is jottunk.
Utkozben megaltunk megnezni a legnagyobb piacot a kornyeken. Fel orat birtuk. Bamulatos ember es allatkavalkad. Tehen 80000-ert, teve, szivarvanyszinure festett kiscsirkek, vajakos bacsik, stb. Kicsit kiabaltam mert Mama levette a kendot a fejerol.. de nem volt verekedes.
Kifogtuk Zabidban az evente csak ilyenkor megjeleno Olasz es Francia nyugdijascsoportokat.
Igy csak a legszarabb szallas jutott nekunk. A hatizsakos tanya vezetoje nagyon kedves volt , de a bolhak az agyban nem annyira.
A varos csak a keriteseken belul erdekes. A hazak belso falait tetoig diszitettek faragasokkal. De sajnos nem lehet mindenhova bekopogni. Volt egy tipikus arab muzeum is ujjnyi porral az uvegpolcokon. Estere kedves csendes hellye valt, bar aludni nemigen tudtunk alvotarsaink miatt (bolhak stb.)

A bolhakat egy arra alkalmas helyen a Voros tengerben tanitottam meg uszni. 25 km-t kellett csak autozni erte.
Kicsit az autokrol:
Itt csak a Toyota Landcruiser az auto. Abbol is a 4 literes benzines. A Mitsu Pajerot lenezik mert gyenge. A benzin 60 ft. A mi kis kocsinkban 500000 km felett mutatott az ora.
A tengerpart homokos es a viz jo hullamos volt. Nagyon elveztem. Sajna Gyongyi csak a labat tudta belerakni a nezokozonseg miatt.
Es irany a regi fovaros Taiz. Most is itt irok.
Fontos ker es ipari kozpont. Segitokesz emberek (meg a rendorok is) folyamatos dudalas. De itt huvosek az estek ( 1600m magasan vagyunk megint).
Majdnem mindent hip-hop el tudtunk intezni. Rendorseg, buszjegy, piac, ettunk bebikecsket sulve. Es kozben megneztunk egy 1200 eves mecsetet meg belulrol is (fontos ez volt az elso ahova beengedtek). Mondjuk majdnem fel kellett vennem a vallast.

Kaja: Teligazon sult mindenfele agyagtalban az utcarol 300 Ft
Kiskecske 650 ft
utcai finom falafel 30 Ft

Udv mindenkinek es tobbet igyatok mint mi itt kint szilveszterkor!