Szíria Libanon 1.rész

2008/12/26. - írta: straw

Friday, December 26, 2008, 8:21 PM,

Kellemes repülőutunk volt. Sima másfél órás késéssel. A leszállás után másfél óra alatt ellenőrizték a vízumunkat, reggel 4kor.
Mi voltunk az egyetlen érkező gép. Mi lehet itt délutánonként?
És ekkor jött a nagy meglepi. Tényleg van ingyenes Malév busz Aleppoba. Én hittem benne, de azért meglepett. (köszi az infót Kakukkéknak és Erikának)
Egy rendes lepukkant arab távolsági busz Malév felirattal. 5 óra alatt fel is vitt minket az északi központba
Aleppoba. Mi voltunk az egyetlen turisták a buszon. A kiválasztott szállást gyorsan megtaláltuk és megalkudtunk. Kis pakolás és már mentünk is körülnézni. Megnéztük először a keresztény negyedet, de nem volt semmi karácsonyi nyüzsi. Mondjuk nem is néztem utána a görög-keleti karácsonynak.
Vásároltunk viszont helyi finomságokat (olíva, humusz stb.) és rágyújtottam az első vízipipámra is egy rendes arab kávézóban. Oszt gyorsan befáradtunk, mert ugye nem nagyon aludtunk. Megettük a karácsonyi vacsorát (csupa arab kaja) friss kenyeret ami magában egy csuda volt, süti, gyertya, fenyőág, gintonic (ami az úti italunk volt, ugyanis nem volt vizünk) Ez volt a Kiskarácsony a cellánkban. :)
Pár perc múlva teli hassal horkoltunk reggelig.

2 nap

12 óra múlva ébredtünk. Valis úgy lecsapta az ébresztőt a telefonján 7.30-kor, h fél óráig kereste a telcsit később. (Valis megjegyzése: rajta aludtam) A szobánk a tökéletes cella. Nincs ablaka ezért nem is tudjuk mikor van reggel, v este.
Elkezdtek kiderülni a kicsi turpisságok, miket hagytunk otthon. Meg egyéb apróságok: a vízforralónk EU kompatibilis dugója nem megy bele az itteni aljzatba. Fél óra reszeléssel arabkompatibilissé tettük.
Jó érzés egy ablaktalan gyönyörű kövekből húzott falak között 12 négyzetméteren halkan reszelgetni.
De lett KV és el tudtunk indulni várost nézni.
A napi listánkon a város két legfontosabb látványossága volt a Szuk (piac) és a citadella.
A citadella lenyűgöző. Óriási, félig ovális mesterséges hegy, körbevéve 20 méter mély árokkal.
Elvileg itt őrzik Keresztelő Szent János fejét.
Ezt nem tudjuk megerősíteni.
A hely monumentális és pár épületet és szobát szépen felújítottak benne. A többi romokban városi szeméttel keverve.
Ez az épület és az egész környék egy archeológiai káosz. A város már ie. 4000-ben város nagyságú volt. A környéken az alapok rómaiak és görögök, van egy pár bizánci templom sok 1000 éves mecset  + keresztesek + törökök. Itt csak egy profi ismeri ki magát a romokon.
Kb. olyan mint a piacuk. A piacon a legjobb sztori: 300 forintos papucsom vásárlása közben ráleltünk Körösi Csoma emléktáblájára !!!!!  (köszi Varga Te)
A város különben nagyon kellemes, az emberek barátságosak és segítőkészek.
A vallási toleranciára egy pl.: a bankban, ahol váltottunk az egyik csajszi éppen az újonnan vásárolt betlehemes szobrocskáit mutogatta a kollégáinak.
A kaja pedig briliáns. Akár utcáról, akár étteremben. És egész olcsó.

Tegnap meg megszerveztünk egy autót a környékbeli látnivalókhoz.
Sikerült lealkudnunk és egy nyugdíjas velencei házaspárral (ők mondták: nem olasz :-) ) utaztuk be a napot.
Itt a nem lehet 5 km-t autózni, hogy ne legyen valami ie. rom vagy bizánci templom vagy görög falucska az ember útjában.
A környezet hegyes dombos és gyönyörűen megművelt. Olajfák gyümölcsösök mindenhol. Volt olyan templom rom aminek a belsejét is bevetették. Dolgos nép ez.
Mindenhol palesztin kendős terrorista traktorozik. Meglepő.
Meg traktort sem láttam a Közel-Keleten soha.
Egy-két kiemelt szépség
 -ie. 900-ból hettita oroszlános templom fekete kőből
 -St. Simon erőd és bazilika.
 A csávó 40 évig prédikált egy maga építette oszlopról. Nem tudom, h lett ezzel a közel s távol a legismertebb ember a maga korában ezzel az attitűddel.
Ma nem vinne semmire.
Az oszlopa köré építettek egy bazilikát 500-ban és köré egy erődöt később.
Este végre karácsony utsó napján bejutottunk egy keresztény templomba. A 40 mártír örmény ortodox templomban üdvözöltük a kis Jézust.
 Érzitek: majdnem az egész napunkat kurd területen töltöttük és este egy örmény templomban voltunk egy arab országban.

Holnap megyünk tovább délre újabb halott városok nyomában.
 Legközelebb szerintem csak Libanonból tudok írni.