Szíria-Libanon 2. rész

2008/12/30. - írta: straw

Tuesday, December 30, 2008, 8:45 PM

4. nap

Szóval elhagytuk Aleppot és elindultunk kora reggel dél felé. Tudtuk, sűrű napunk lesz, de nem gondoltuk, h ennyire. Legalább egy tucat emléket néztünk meg különböző korokból.
Eblaban kezdtük, ami egy elképesztően nagy város volt. Ie. 3. évezredtől indult növekedésnek.
Olaszok próbáljak a romokat összeseprűzni egész komoly sikerrel. Lehet látni a messzeségben a város közepén levő dombról, a négy fő kaput és a városfalból maradt töltést.
Könyvfüggően 30-100 ezer ember élt itt valaha. Nagy Királyság volt :)
Következett pár szokásos romváros, amikben szabadon lehetett garázdálkodni.
Útközben kaptunk egy gyorstalpaló arab nyelvleckét a sofőrünktől, aki elhatározta, h így hirdeti az igét.
Minden turistát megtanít ékes arab nyelven a gyümölcsök, fák és domborzati elemek nevére.
Fő fogásnak a római és hellén város Apamea következett. Kb. 12 ezer ember szaladgált itt valaha.
6 km-es körben mindenhol épületek maradványai és oszlopok. A főutcán (kb. 3 kilcsi) ami oszlopokkal van övezve, tökéletesen lehet érezni Róma erejét. És közben mindenhova be lehet mászni és benézni az üregekbe. Mi egy kidőlt oszlopfőn ebédeltünk olívabogyót és sajtot.
Meg meglátogattunk egy mozaikmúzeumot és egy városkát, aminek gyönyörű 13.sz vízikerekei vannak, amik a mai napig működnek. Persze ma nem :(
De már zsongott a fejünk a látnivalóktól: ie. 3000, isz. 500 Bizánc, arab mecset a 10.-ből elég fáradtan értük el Homs városát.
Találtunk egy pöpec szállást és gyorsan belaktuk.
Ez úgy néz ki, h én ledobom a zsákomat egy sarokba, Valis pedig egyből fürkészi hova tudna felkötni a ruhaszárító kötelet. Gyorsan szétdobáljuk zacskókban tárolt ruháinkat és kiderítjük, mit hagytunk el megint :)
Este még elmentünk enni és megnéztük a Szíria – Szaud focimeccset. Egész élvezetes játékot játszanak. Majd egyszer védekezni is megtanulnak.

5. nap

Reggel korán ki a a buszpályaudvarra és kis kérdezősködés után irány a Crac de Chevalieres. Amire Arábiai Lawrence azt írta, h a világ legszebb vára. Pedig ő volt egy párban. Főleg a környéken.
De tényleg monumentális és gyönyörű helyen van.
És az időjárás is velünk volt. Eddig sem volt rossz időnk, de általában felhős volt. Ma kék ég és zöld hegyek zárták a látóhatárt.
Ez a része Szíriának sokkal gazdagabbnak tűnik. Itt pl. van olyan ház amit befejezettnek tekintenek és nem áll ki belőlük a vasbeton vasalata a következő emelet folytatásához.
Az emberek extrakedvesek. Valis elhagyta a sapkáját a helyi járaton. Két órával később a sofőr beadta nekünk a sapit amikor egy másik buszban várakoztunk, h megteljen.
A délutánt a Homsban töltöttük.
Láttuk Szűz Mária övét egy nagyon takaros kis Szír Ortodox templomban, egy kedves piacot és egy öreg kávézót, ahol elpöfékelhettem napi vízipipaadagomat.