Szíria Libanon 4. rész

2009/01/02. - írta: straw

Friday, January 2, 2009, 7:28 PM

Halihó!

Megpróbálom utolérni magam....

8. nap
Feltápászkodás után gyorsan szobát cseréltünk és császkáltunk egyet Bejrutban.
Sajna meg mindig esős volt az idő, de múzeumozásra tökéletes.
Megkerestük a Nemzeti Múzeumot, ami egy csoda. Libanon minden részéből idecipelték a leggyönyörűbb régészeti leleteket, amik mozdíthatok voltak.
(Valis megj: szerencsére van, ahol maradt helyben is valami... Mondjuk ott a legkisebb is 40 tonna)
Edényektől a szarkofágokig 5 évezredet átölelően.
Az épület is nagyon szép és új. A régi mintájára épült, mert azt kicsit szétlőtték a polgárháborúban, ami 75 és 89 között volt. A múzeum ráadásul a zöld vonal mellett volt ami elválasztotta a keresztényeket a muszlimoktól.
Kicsit bonyolult az utolsó 30 év történelme itt a környéken. Volt olyan pont, amikor a Szírek (arabok) támogatták  a keresztény libanoniakat a muszlim libanoniak ellen amerikai fegyverekkel.
Szép !
Ha valakit érdekel itt van bővebben egy blogon:
Sajnos az egész városra jellemző a szétbombázott házak látványa. De mindenhol újakat is építenek. Az egész város ilyen. A napi forgalomban 30-40 éves állólámpás és zöldséges mercik hadakoznak az új Porschékkal és Ferrarikkal.
(Valis megj: a belváros elég csilivili, láttam szilveszterre estélyit 1 millió forintért, de nem tetszett, mert piros volt...A férjemnek így nagy kő esett le a szívéről..)
Délutáni alvás után kávéztunk egyet és este találtunk egy kedves bárt, ahol beengedtek minket szilveszterre. A legtöbb hely előre le volt foglalva. De jó választás volt. Nagyot buliztunk 3-ig.
És az egyik mixer srác félig magyar volt és egész jól beszélt magyarul.
Valis komoly koktélokat kapott. És a zene is nagyon jó volt. Éjfél után áttértek a helyi zenékre és a pulton táncolásra, de az abban a pillanatban helyénvalónak tűnt.
(Valis megj.: A bár király volt, csak tequilából volt 20 féle a pulton.. kizárólag törzsközönség ez max 20 főt jelent, idegeneket rajtunk kívül nem engedtek be.. Papa meg sört kapott tequilaval...Ja egy részét a piának ki se hagyták fizetni.. A DJ pedig nagyon helyes arab lány volt. Az én koktéljaim annyira jók voltak és olyan kedvesen kérleltek a helyi fiúk, hogy táncoltam a bárpulton kicsit én is..ez mondjuk hegymászó bakancsban azért annyira nem volt egyszerű.. Viszont, ha a bakancsom megírja az emlékiratait egyszer, biztos benne lesz, a Mont Blanc mászás mellett, ez is)

9.nap

Szép lassú másnapos ébredezést műveltünk komoly tuc-tuc zene basszusára. Kiderült, h a házunk pincéje egy ideiglenes technobuli helyszíne. Vagy délutánig szeleteltek a srácok a pinyóban.
Mi pedig helyi járatokkal, pár átszállással lebuszoztunk Bybloszba a egyik legrégebb óta folyamatosan lakott városba. A városka nagyon kedves volt és a 60-as években itt óriási bulik voltak nagymenő színészekkel. Jachtokkal a tengerparton.
( Valis megj: és egyből beestünk a helyi Keresztelő Szent János templomba, Újévi misére, amit a helyi püspök tartott..ékes arab nyelven)
 A romok nem voltak olyan látványosak. De érdekes volt látni 5000 év változatos időpontjából előbukó templom és palotaromok maradványait egymás hegyen-hátán, tetején meg egy keresztes vár. És az egész a gyönyörű tengerparton.
Hazafele beugrottunk a világ egyik legnagyobb cseppkőbarlangjába Jeitta Grottoba.
(Valis megj: Vicces kb. 200 méterre levő bejárathoz lanovka visz fel...gondolom hogy legyen ilyenjük is, mert út is van ám.. És tényleg nem kicsi..A felső terem inkább a cseppkövek miatt szép, a lentebbiben pedig a cseppkövek között átfolyik egy folyó amire bevittek kis elektromos csónakkal hajózni..tiszta vidámpark)
Este ettünk egy kis helyi kaját Welcome Bácsinál. Ő egy olcsó libanoni étterem főnöke és főpincére egyben. Minden második angol szava után hangosan hozzáteszi Welcome Libanon!
És volt finom lencselevese meg mangoldos csirkéje!!!

10.nap
Korai indulással leszerveztünk egy kirándulást a hegyekbe. Egy amerikai baráti párral osztoztunk autónkon. Nagyon aranyosak voltak.
(Valis megj: Konkrétan UFO-k voltak. De ettől váltak elviselhetővé)
Szóval jó társaság , gyönyörű idő és a legnagyobb római
templomkomplexum volt ma terítéken Baalbek. Furcsa elindulni a tengerpartról és 1 óra kocsikázás után elérni a hegyeket, ahol már megmarad a múlt heti hó. És látni a havas hegycsúcsokat, ahol síelni lehet.
 Baalbek elkepesztően gyönyörű. Az alapterülete nem túl nagy a templomoknak, de a falai magassága az oszlopok vastagsága és az egész látvány elképesztő.
(Valis megj: itt vannak a 40től 1000 tonnás faragott kőtömbből rakva a cuccok..tehát maradtak a helyszínen. Külön jól nézett ki, hogy a romok teteje itt-ott havas volt)
 Kicsit nagyra is terveztek a rómaiak, mert egyiket sem tudták teljesen befejezni.
 1984 óta vilagörökség és ez meg is látszik az egész komplexumon. A hozzátartozó múzeum tele van +infokkal régi képekkel és új számítógéppel "varázsolt" látványtervekkel.
 Ezt az elképesztő kulturális sokkot csak úgy bírtuk feldolgozni, h egyből elmentünk a környék leghíresebb és legrégibb pincészetébe egy borkóstolóra. A boraik nagyon semlegesek. Semmi extra.
 Kicsit becsípve elkocsikáztunk jókedvünkben egy híres fogadóba környéken. Itt finom helyi kajákat habzsoltunk és kávézgattunk. Ez már majdnem a szír határnál volt ahol az amcsi párt kiraktuk. Ők mentek Damaszkuszba. Szerintem meg összefutunk velük.
 A hegyvidék péntek lévén tele volt mecsetekből jövő, vagy imádkozás után mászkálgató muszlimokkal.
 Ezek környéken mindenhol Hamasz zászlók lengtek és pénzt gyűjtöttek a gázai palesztin bajtársaknak. Bármit is jelentsen ez. Nekem legalább 4 fazon próbált eladni Hamasz zászlós pólót a múzeum parkolójában.
 A napot meg lezártuk Anjar nevű világörökséggel. Ami egy elég nagy város lehetett, de most is jól nézett ki a lemenő napban a havas hegyekkel a háttérben.

Holnap megyünk délre meglátogatni a határvidéket.
 Remélem meg írok........
 (Valis megj: ez alatt a déli részt értjük, ahol világörökségeken kívül a palesztin menekült táborok és egyéb nyalánkságok vannak, igen közel egy szomszédos, bár nem annyira baráti országhoz. Ha mi nem írunk, akkor a hírekben hallotok rólunk legközelebb..)