Kenya - Uganda - Ruanda 3. rész

2014/12/26. - írta: Valis&Co.

Ez az ami egy rövid bejegyzésnek indult, mert Karácsonykor nem történt velünk semmi..

6. nap

Némileg változtatva az itineren, miszerint a tehénfarmot gyalogos szafarira cseréltük, reggel korán állatnézőbe mentünk. A Naivasha tó mellett is sok állat van, de nagy macskák nincsenek így lehet gyalogosan is szafarizni. Persze ez sem veszélytelen…

Némi rázkódás után végre saját lábon folytattuk, és mindjárt találtunk pár cuki zsiráfot, csak annyi gond volt, hogy közben majdnem beleszaladtunk egy bivaly mamába a csemetéjével.. Pedig őket érdemes elkerülni. Sokkal veszélyesebbek, mint az oroszlán, a cicusok elég hátul vannak a listán. Egy kafferbivaly marmagassága kb. 1,7 méter, 3,5 méter hosszú és a fiúk kb. egy tonnásak, viszont legalább gyorsan futnak. Évente vagy 200 embert ölnek meg.. Mi szerencsére ügyesen elkerültük őket és becserkésztük a zsiráfokat. Ezekből is több fajta van. Maszáj földön meglepő módon a maszáj zsiráf divatos, itt viszont a recés zsiráfot lehetett közelről nézegetni. Persze általában elég szégyenlősek, de ma Karácsony volt és nagyon közel engedtek minket. Sőt az egyik fiú szoborrá merevedve hagyta, hogy körbe fotózzuk, meg csodáljuk. Meg kell vallanom nekem ők az egyik kedvenceim. Nem tudok rájuk nézni mosolygás nélkül..

Aztán egy bivaly csordát kerülgetve zebrákat néztünk, meg dik diket, míg végül megláttuk, hogy a vízilovak kijöttek a tóból legelészni.. Ezt is meg kellett nézni, na nem nagyon közelről. A víziló is igen veszélyes, és annak ellenére, hogy bazi nagy, eléri 2-3 tonnát, nagyon gyorsan szalad. Tipikusan növényevő, de nagyon félős és ha megijed akkor a víz felé menekül. Na ilyenkor nem kell a víziló és a víz közé kerülni.

A kempingbe visszamenet, ahogy kilométereken keresztül a melegházak mellett autóztunk, elbeszélgettünk a guide-dal a kenyai virágtermesztés ellentmondásiról. Nekem mondjuk nem volt eddig nyilvánvaló, hogy a vágott virágok nagy része Kenyából jön, Hollandiában csak szétosztják. Hatalmas (1000 hektárokban mérhető) melegházakban termelik a rózsát, dáliát, tulipánt. A klíma ideális, víz a tóból.. Sajnos az érem másik oldala hogy ronda, nyomornegyedszerű lakótelepeken lakó helyiek napi 1-2 dollár robotolnak, se nyugdíj se egészségbiztosítás. A haszon pedig általában egy-egy külföldi bankszámláján tárgyiasul (ami mellett autóztunk, ameddig a szem ellátott egy izraelié, akinek szívesen lennék az özvegye).

Ebéd után irány Nakuru város, a hasonló nevű tó és Nemzeti Park mellett. A városban a pestit megszégyenítő dugó, de Issa-nak a szakácsnak vásárolnia kell. Mi is veszünk sajtot és brutál finom kávét iszunk a plázában miközben reménykedünk, hogy senki nem robbant fel minket.

Még elmegyünk egy délutáni gyors szafarira a teherautóval a tó mellett. Már jártam itt 12 éve, de teljesen másképp nézett ki. Olyan magas a vízszint, hogy a fák kiszáradva állnak a vízben, a főkapu épületei víz alatt. Annyira sok az eső 2-3 éve és minden folyó bele folyik a tóba, ki meg egy se, hogy konkrétan eltűnt a szikes tópart és az erdő egy része, az utak, minden víz alá került.

Ekkor történt meg az az eset, hogy a buszon az összes nő egyszerre hördült fel kezdett sikoltozni kortól függetlenül - mindezt egy vervet majom váltotta ki, aki megvakarta a csúnyáját. Ami konkrétan világító neonkék. A férfiak csak sápadtan irigykedtek.

Visszafelé kiszúrtam egy fekete orrszarvút, de nekem már nem sikerült lefotózni, egyrészt túl kevés volt a fény, másrészt a nyuggerektől nem fértem az ablakhoz. A fekete orrszarvú is nagyon veszélyeztetett, mert a szarva drágább az aranynál, állítólagos potencia növelő hatása miatt. Erről ők persze nem tudnak, békésen, egyedül bóklászva, leveleket rágcsálnak.

Karácsony este a Lake Nakuru partján, teljesen nomád körülmények között. Juditka is megnyugodott hogy nincs hol fürdeni. Vacsora előtt tréning arról, hogy hogyan megyünk éjszaka a sátorból toalett ügyeket intézni.. Mivel bivalyok és más állatok mászkálnak arrafelé éjszaka, így érdemes zseblámpával körbe világtani - vannak-e szempárok. Az eredmény fényében lehet aztán döntést hozni. Sok szempár valószínű antilop. Ha csak egy szempár megkérdezzük nem-e szomszéd, akinek BPHja van. Ha nem beszél angolul, akkor érdemes párologtatás mellett dönteni. Ha nem láttunk semmit, akció indul.. A tanács szerint, ami nem látszik másnap azt érdemes közvetlen a sátorunk mellett, nagyobb csomagot esetleg pakoljuk a szomszédhoz.

Vacsora tábortűz mellett, közben szakad az eső. Így sikerül elérni, hogy füst és az ázott sátor egérszagától büdösen aludjunk – na ez az a pont amikor Juditka is örömmel menne fürdeni, de mivel erre nincs mód a szúnyogriasztóval kompenzál..

Mithfahrer:

Busz etikett: 17+3 ember egy buszon feltételez némi szabályrendszert, különben hamar egymás torkának esnénk. Így rotálódunk az üléseken, kivéve minket, mivel Valis három döccenő után reflexesen hány, vagy ezt megelőzendően Deadalonnal túllövi magát, ilyenkor csendesen nyáladzik az ablaknak dőlve. Persze ilyenkor neki már mindegy, hogy Uganda vagy Nyékládháza fele robog. Szóval a többiek rotálódnak körülöttünk, így mindig érdekes asztaltársunk van. Amúgy a busz egy 4 kerékmeghajtású teherautó, aminek a rakományrészét egy távolsági busz utasterére cserélték. Az utas tér alatt kap helyet a teljes konyhakészlet (2 raklapnyi paradicsomos babkonzerv a lökött angolok reggelihez, mangó, zöld banán fürtökkel, amit a szakács az út mellett megállva szerez be), a sátrak, matracok, 4 gallon benzin, mert valaki mindig kifogy belőle és mi mindig segítünk. Az utastér hátuljában lakattal zárható fémszekrények vannak, praktikus módon, minden értéket itt zárunk el, mivel a sátrak sem az állatok sem az emberek miatt nem lopás biztos.

Karácsony alkalmából feldíszítették girlandokkal a buszt, így különösen hangulatos izzadni a műanyag üléseken. A girlandok mellé éjszakára ide raktuk ki teregetni a vizes ruhákat addig, amíg fel nem tűnt, hogy a szakács, a guide és a sofőr bent alszik a buszban és a melltartók, bugyik és a girlandok esetleges szerepjáték ötleteket adhatnak nekik.

Ja, ma nem fürdünk, ám vigyáznom kell, mert Valiskó már méreget és ha nem nézek oda én is úgy járok, mint majdnem minden a közelében, jó alapos lemosást kap a Domestos-os törlőkendővel.