Szudán 3. rész

2016/03/30. - írta: Valis&Co.

1. nap

Annyira Korán :-) keltem hogy a müezzint is beelőztem, reggel 4 kor ugye már a teraszon ülve interneteztem és így hogy nem volt senki működött is.

Amúgy is korai indulás volt tervezve, mert felmásztunk napfelkeltét nézni a Jebel Barkal tetejére (volt akit úgy vonszoltunk fel, de mindegy is). Elég király a kilátás a szent hegyről, város, Nílus és felülről a rom templomok, ahogy jön fel a nap, vauuu. Még elmegyünk Karimába a piacra, ezeket hogy imádom. Végignéztem a zöldséges, húsos, halas részt, de a legjobb a fűszeres volt. Itt helyben darálnak az embernek fűszerkeverékeket. Nem is tudtam ellenállni, vettem kardamomot a kávéhoz, (úgy hogy van utánpótlás Papa :-) ). Arabul habbahan-nak hívják, ezt Mohamed a másik udvarlóm tanította, mert szem előtt tartja az arab tudásom fejlődését.

Aztán mentünk még pár órát hajókázni a Nílusra, láttunk madarakat, meg nílusi gyíkot, meg a 4. katarakt helyén a nagy gátat.

Konkrétan még melegebb van mint eddig, úgyhogy ebéd után szieszta..

Délután először keresztény kolostor i.sz. 10-13 szerint úgy 100 körüli núbiai szerzetes által lakott kolostor romjait nézzük meg, mondjuk elég röviden, mert még du fél 5kor is ájult meleg van. Csomó nagyon szakadt kis gyerek jön kíváncsiskodni és most értelmet nyer, hogy délelőtt a piacon miért vásároltunk nagy zacskó banánt és egyebeket. Hatim odaadja egyénként a gyerekeknek és nagyon jó fej módon elbeszélget velük. Egyébként is segít a helyieknek ahol tud, a Toyota pick up-okra felvesszük hátra a helyieket és visszük magunkkal őket ha tudjuk.

Innen a Nuri piramisokhoz megyünk, de még előtte kiszúrom, hogy jön egy beduin teveháton, egy csomó különböző korú baba tevével. Szerencsére az első autóban ülök Mohameddel (ő a fősofőr) és Hatimmal így szépen megállítom a csapatot és megyünk tevét nézni. A beduin tevéje nagyon szépen van felszerszámozva, a plüss baba teve meg zabálnivaló úgyhogy mindenki örül.

Nuriban valami 73 piramis van, de a legfontosabb Taharqáé. Van amelyikben találtak cuccokat is, ezek már mind vmi múzeumban vannak, i.e. 7 századból valók, ezek Szudánban a legnagyobb és legrégebbi piramidok. Taharqa 26 évig uralkodott (i.e 690-664), sokat harcolt az asszírek ellen, megvédve az izraeli beduinokat, így bekerült a Bibliába is. Neki két kígyó van a koronáján, mivel Egyiptom és Nubia fáraója is volt. Tudott valamit az biztos.

1. nap

Túléltem életem hivatalosan is (eddigi) legmelegebb napját – 48-50 fok volt. Árnyékban. Bayuda sivatag.

Jól éreztük az előző napokban hogy melegszik az idő (a 40 fokban egész jól elvoltunk), természetes mára igazi sivatagi program volt tervezve. Meroé felé menet, ami úgy 7-8 óra főleg off road a sivatagban, közben az arab beduin életformával ismerkedtünk.

Meglátogattunk egy beduin családot, ahol Hatim elmesélte hogyan élnek. A mi értelmezésünk szerint nagyon szegények, zsákokból és faoszlopból tákolt viskóban laknak és állattenyésztenek. A kút 5-6 kmre van, onnan hozzák a vizet, kecskebőr tömlőkben és oda terelik az állatokat inni. A családban 4 lány és 3 fiú gyerek van, de iskolába tradicionálisan nem küldik a gyerekeket. A törzs gyerekeit a bölcs ember tanítja alapdolgokra. Ebben a családban Ali az egyik fiú jár iskolába, Hatim meggyőzte az apukát küldje suliba a gyereket, most 4-dikes. Nagyon szép emberek, a 2 nagyobb lány simán modellkedhetne.. Él még a nagymama is, van vagy 90 éves állítólag, ki is néz annyinak. Elég egészségesen étkeznek, reggeli kecsketej, sajt stb, ebédre okra szárítva hagymás pörköltnek kenyérrel. A családok egymás között házasodnak, hogy a vagyon (az állatok) megmaradjanak törzsön belül. A nők szex előtt olajjal kenik be és szertartásosan illatokkal füstölik magukat egy pokróc alatt, kvázi szauna – vizet csak ivásra használnak. Bár egyébként törvényileg már tiltott, egész Szudánban hagyomány még nem csak a férfiak, de nők körülmetélése is (FGM) :-(

Megálltunk egy kútnál megnézni hogyan itatnak, rengeteg teve, kecske, szamár, juh és néhány beduin. A kút 45 m mély (de van ahol 210 méteren van víz), vagy két szamár vagy egy teve húzza fel a hatalmas tömlőt, amit egy csatornába borítanak és a víz a kb. 10-15 m levő vályúkba folyik, ott isznak az állatok hogy ne zavarják a munkát. Egy kútnál 5-6 csörlő is van, egyszerre ennyien tudnak vizet húzni.

Közelben egy fa alatt ebédelünk aztán tovább mentünk.. Mivel én megint az öreg Land Cruiserben nyomtam, sikerült a hőgutához közeli állapotba kerülnöm. Árnyékban volt 48-50 fok, de árnyék sehol, napon olyan volt mintha az ember egy villanysütő platniján járkálna. A kocsiban én ültem elől, végig engem sütött a nap, és az amúgy is gyenge légkondit az off road nagy részén ki kellett kapcsolni, mert túl melegedett a motor. Mikor Hatim megnézte mi jön ki a klímából csak káromkodott egyet arabul és hozta a vizet, hogy lelocsolja a fejem.. Megittam kb. 5-5,5 liter vizet napközben, és még éjszaka 2 litert.

Átkompoltunk vmi teknőn a Níluson, és a gépésztől kaptam egy narancsot :-) (azt még mindig nem sikerült megfejtenem miért én kapok ajándékokat a helyiektől, én vagyok leginkább decensen öltözve, fejem letakarva és a norvég lány ugyanolyan magas, kék szemű, és még szőkébb). Meroé piramisok mellett táborozunk, fixen felállított katonai sátrakban. A beton alapjuk olyan forró, hogy nem lehet mezítláb rálépni. De nem csak a padló forrósodott át, hanem az ágyak is. Olyan volt mintha sütőben próbálna aludni az ember. Úgyhogy alvás helyett tovább izzadtam.

10. nap

Meroé piramisok – világörökség. A táborhoz közeli piramisokhoz megyünk, szerencsére hajnalban, és még tudunk normális képeket készíteni, mert nemsoká brutál homokvihar jön és marad is. A napot nem látni, fúj a szél és alig lehet látni a porfelhőben.

Meroe volt a kushita királyság másik fővárosa. Itt uralkodott Arkamani és ő helyezete át a temetkezést ide Jebel Barkal mellől, i.e. 3. század - i.sz 350. Amúgy vas, textíliák és arany stb volt a gazdagság alapja. A déli és északi piramisok összesen 41-en vannak és egy kivételével királyok és királynők sírjai (volt igazi koronázott kusita királynő, valódi hatalommal). A piramisok mások mint Egyiptomban, 70 fokos a szögük, és mindegyik előtt van egy kápolna és amúgy egy titkos lépcsőn lehetett lemenni a sírkamrába ahova temették az előkelőségeket. Egy olasz régésznek álcázott kincsvadász sajnos a legtöbbnek lerobbantotta a tetejét..a barom, mert kincset nem talált. A piramisok közül sokat helyreállítottak, és pár kápolna falán tényleg szépen megmaradtak a domborművek, hieroglifák. Persze ezeket Hatim úgy olvassa mint a képregényt és utána szépen eltáncolja nekünk az egész sztorit.

Megnézünk egy denevérekkel teli barlangot, innen vésték a köveket a piramisokhoz és még egy helyet ahol a fekete núbiai homokkövet a szobrokhoz. És itt végre megtudom, hogy kerül a fekete kő a sivatagi homok tetejére. A nap, eső stb beindít egy kémiai reakciót és a homokkőből kiolvad a vastartalmú kőzet – ez a fekete cucc a hegyek tetején meg a homokon.

Szieszta után elmegyünk a Meroe királyi város romjait megnézni. Először is találkozunk Hatim archeológus professzorával. Nagyon jó angolsággal beszél, de olyan akcentussal hogy 3 mondat után jöttem rá, hogy ez angol lenne. Azért van egy feeling-je mikor teázgatva körbeüljük az egyébként hatalmas darab professzort, akihez PhD-re járnak a félvilág archeológusai, és aki mesél a legújabb ásatásokról és arról, hogy tegnap milyen sírokat találtak. De mind megígértük, hogy nem mondjuk el senkinek, amíg nem publikálja. Itt a romok közül egy római fürdő értékelhető mint látnivaló, a többi laikusoknak annyira nem érdekes. De a bácsi aki őrzi nagyon szépen énekel nekünk.

Jön egy ember szamáron, rápakolva egy hatalmas köteg zöld fű, szuper fotó, csak persze meg van az ára.. szura.. és már mehetek is pózolni a szamárral meg az öreggel, hogy legyen közös kép is. Vannak nyugati piramisok is, ezeket is megnézzük, de már nagyon kevés a fény a homokvihar miatt. A sofőr fiúk közben birkóznak, Mohamed nyer, jutalmul csinál Hatim a telefonjával egy közös fotót rólunk.

Este jön egy kis lehűlés, így képes vagyok aludni éjszaka valamit..

1. nap

Utolsó nap :-(, úton Khartoum felé persze még megállunk ezt azt megnézni..

A meroe-i időszakban elszakadtak az egyiptomi Amon és Isis istenektől, lett helyette Apedemak az orszlán isten, sőt elefánt isten is volt. Plusz a papság már nem állt az Isten és az uralkodó között (mert szépen kinyírták mindet), hanem a király közvetlen Istennel kommunikált.

Naga az első hely, van egy i.sz. 1 századbeli Amun templom és mellette egy gyönyörű és jó állapotban maradt oroszlános templom – szép faragások, Natakamani király és itt királynő is látszik Amanitore. Nem messze van Musawarat a legnagyobb meroei templom komplexum Szudánban, és itt is van egy oroszlános templom az i.e. 3. századból.

Közben megszereljük a Land Cruiser 3. defektjét és újabb ajándékot kapok Mohamedtől, ezúttal egy színes helyi karkötőt. Hatim pedig felvilágosít, hogy egy dinka fiúnak 300 tehenet is megérnék. Mivel egy tehén úgy 1500-2000 dollár, nem is rossz, de nem mondtam igent, mert hátha lesz jobb ajánlat is. Pár óra még és Khartoum-ba érünk hogy elköszönjünk Hatimtól és a sofőröktől.

Ez a búcsúzkodós rész most különösen nehéz, semmi kedvem hazamenni.. A fiúk (Mohamed az Assassin becenevet kapja, a kövér srác a Wrestler és Husszein a Joker) megkapják a tip-et egy-egy borítékban, Mohamednek nyilván én adom oda.. ajjjaj.

Még van pár óra amíg másnap elindulok haza, így találkozom Rémusz bácsi (aki Ibrahim) bátyával, hogy odaadja amit szeretne Budapestre küldeni. És kapok tőle, 3 szép képeskönyvet Szudánról ajándéka – elképesztő mennyire kedvesek itt az emberek velem. Mondta hogy mindenképp jöjjek vissza, mert meg kell ismerkednem a család többi részével is, mondtam hogy szívesen, erre megkérdezte mikor jövök, 2 hét múlva? :-)

1. nap

John-nal és Marcus-szal megyünk a reptére, ők Turkish-el utaznak majdnem egy időben. Szokásos afrikai  hajnali indulás és reptéri káosz. És mivel rendes muszlim ország, a nők átvilágítása külön van, na itt meg is szívom mert én még nem mehetek, John meg már bent van, úgyhogy elköszönés bukta.

Doha-ba érve amúgy már kifejezetten szar a gyomrom, nyilván benyaltam valami bacit az utolsó napokban, meg emocionálisan is meg vagyok viselődve.. de azért csak hazavergődöm valahogy.

Ha summázni akarnám ez volt a ghánai mellett a legjobb szervezett út minden szempontból – meg lehet ezeket nézni egy független úton is, de így értettem mit látok Hatim jóvoltából. És hiába a net stb amit infot találtam annak ő a százszorosát tudta és mesélte el ezekről a helyekről. Egész Szudán amúgy egy archeológiai paradicsom, de tényleg brutál mi van itt, a földön és a föld alatt még mindig, feltárva és feltáratlanul. De azon félelmem is alaptalan volt, hogy csak régészeti dolgokat fogok látni, sokat voltunk a helyi emberekkel, és sokat sétáltunk, nem csak az autóból néztük a dolgokat. Jó volt a csapat is, a norvég lány és a meleg olasz/amerikai fiú kifejezetten alkalmasak egy következő kalandra és John-nal is, akivel a végén már éjszakákba nyúlóan beszélgettünk, valószínűleg nem ez az utolsó közös utazásunk. Ez a része, amit bejártam Szudának teljesen biztonságos és nem csak hogy a látnivalók csodálatosak, gyakorlatilag turistát nem is láttunk. És szuper kedvesek a népek! Az egyetlen hátrány a 45-50 fok meleg volt, azt még gyakorolnom kell. De mindenképpen és minden szempontból pozitív meglepetés volt az egész, főleg az emberek. Hiányozni fog a sivatagi száguldás Mohameddel (na jó az udvarlása is :-) ), Hatim viccei, Husszein hülyéskedése és az esti vicces? beszélgetések Csádról mint következő úticélről.

Szudáni történelem, hogy el lehessen helyezni térben és időben a dolgokat, sajnos a vége kicsit hiányos, de majd egyszer pótolom ha több időm lesz:

Paleolitikum (nem, ez most nem a diéta) – úgy 500 000 – i.e. 8000ig - itt a népek halászgattak, vadászgattak, és minden zöld volt nagy fákkal.

Mezolitikum – i.e. 8000-7000 - az első állandó települések, El Barga falu és temető, vannak háziasított állatkáik és bőrrel borított kerek kunyhókban laknak

Neolitikum – i.e. 6000-3000 – Wadi El Arab falu és a Kadruga temetők, már vannak társadalmi különbségek a sírok alapján.

Pre-Kerma időszak – i.e. 3000 – első városias települések, és valószínűleg az első királyság

Kerma – i.e. 2500-1500 – Kerma Királyság az egyiptomi Óbirodalommal egy időben, i. e. 2500 körül, a 3. katarakta környékén jött létre. Afrika belsejéből való árukkal kereskedtek, jellegzetes kerámia edényeik voltak (vörös, fekete mintha csíkozva lenne). A defuffát és az ember áldozatos kerek sírokat ők csinálták.

Egyiptomiak – i.e 1550 - 1070 – egyiptomi fáraók jöttek mentek, azaz Kerma virágzásának az Újbirodalom hódítása vetett véget, akik i. e. 1550–től fokozatosan meghódították Núbiát, egészen az 5. katarakta vidékéig. Domborművekkel és hieroglifákkal díszített kőtemplomok épültek az egyiptomi isteneknek, és núbiai harcosok is az egyiptomi hadsereg fontos részét alkották.

Kusita Királyság - i.e. 1070 – 270 – és jöttek a fekete fáraók, azaz a kusita birodalom

Napata a főváros – i.e. 746- 656   - kusita birodalom hatalma kiterjedt egészen a Nílus deltáig (1600 km), azaz meghódították Egyiptomot és mint fekete fáraók álltak az egyiptomi 25 dinasztia élén. Óriási gazdasági és kulturális fellendülés kora volt Núbia számára. Az első, aki egyiptomot is uralma alá hajtotta a Nílus-deltáig Piankhi volt, ő megalapította a 25. dinasztiát. Ez a dinasztia egy évszázadon keresztül uralkodott Kusban és Thébában. Rendesen szembekerültek Asszíriával, és nyertek is egy darabig. Amikor az asszírok válaszul megszállták Egyiptomot, Taharka (i.e. 688-663), az utolsó kusita fáraó, visszavonult Napatába, ahol dinasztiája tovább uralkodott Kus királyaként.

Meroé - i.e.270 – i.sz 350 – Meroe a főváros, azaz még mindig kusita birodalom csak a főváros máshol van. Meroé királyai felügyelték a belső-afrikai kereskedelmet, feliratokkal és reliefekkel díszített kőtemplomaik, palotáik és piramisaik szerint nagyon gazdag népek voltak. Diplomáciai és kulturális kapcsolatban álltak a mediterrán világgal és az Egyiptomot elfoglaló Római Birodalommal is. A meroéi írnokok az i. e. 2. században sajátos ábécén alapuló írásrendszert hoztak létre nyelvük leírására, de szerintem akkor még nem volt ilyen meleg.

Post-Meroe – volt ilyen is, de nem lényeges

Nubiai Kereszténység – i.sz. 6 – 13 sz – 3 keresztény királyság jött létre, a Makuriai Birodalom, Nobatia és Alawa

Iszlám – 13 sz. – Miután több katonai hódítási kísérletük kudarcot vallott, Egyiptom arab parancsnokai arra a következtetésre jutottak, hogy érdemesebb rendszeresen megújított szerződéseket kötni a núbiaiakkal. Ez a rendszer 678 évig működött. A paktum szerint a núbia rabszolgákat adott, átengedte a kereskedőket és lehetett mecsetet építeni, cserébe bort, meg kaját kaptak. Fokozatosan a kereskedők beházasodása stb útján évszázadok alatt tértek át az iszlám vallásra.

Ottomán uralkodás – A török szultán mint egyiptom alkirálya szépen bekebelezte és Egyiptommal egyberakta Szudánt.

Brit gyarmatosítás – 1898 – 1956

Függetlenség és lázadás-1956

1989 - Al Bashir kormányoz

2003 – Darfur megpróbál elszakadni, Darfurban nem arab hanem másfajta törzsek élnek (furok stb), és bár ők is muszlimok a központi kormány szembeni lázadás nagyon csúnya genocídumba ment át. A kormány által támogatott Janjawid milícia (jelentése az ördög lóháton - a helyiek nem hitték el hogy ember ilyen kegyetlen gyilkolásra képes) válogatás nélkül gyilkolt nőt, gyereket. Akit nem ők öltek meg az éhen halt. A helyzet jelenleg stabilabb de legalább nagyon szar. Nincs törvénykezés, a milícia tagjai a hadurak.

2005 – Dél Szudán autonóm terület – ez a része az országnak mindig is keresztény vagy törzsi vallású volt. mikor megpróbálták a saria iszlám törvényeket rájuk kényszeríteni persze fellázadtak. Plusz van az olaj miatt gazdasági vetülete is, meg ugye az elsivatagosodás, de elsősorban a vallási ellentétek vezettek a háborúhoz és a déli rész elszakadásához.